Penjelasan Rasmi Mengenai Status Fuad Ahmad Diperlukan - Yong

 



KOTA KINABALU, Jumaat, 24 Mei 2024 – Kekecohan mengenai pendengaran mahkamah rayuan pada 16 Mei berhubung hak 40% yang melibatkan teras tadbir urus dan perlindungan hak-hak Sabah semakin memuncak. Datuk Yong Teck Lee, bekas Ketua Menteri Sabah dan Ahli Dewan Undangan Negeri Dilantik, menuntut penjelasan rasmi daripada pejabat peguam besar Negeri mengenai status peguam Tengku Datuk Fuad Ahmad.

Menurut Datuk Yong, pengesahan rasmi daripada pejabat peguam besar Negeri amat diperlukan untuk menyatakan dan menjelaskan status peguam Tengku Datuk Fuad Ahmad. "Nampaknya Tengku Fuad tidak lagi terlibat. Mengapa? Adakah sesiapa akan dipertanggungjawabkan? Jika ya, siapa dan mengapa?" tanya beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam pada itu, Penjawat awam terutamanya pegawai kerajaan dan penggubal undang-undang diingatkan agar tidak bergantung hanya kepada maklumat yang tersebar di media sosial. 

"Beberapa soalan penting yang memerlukan jawapan segera iaitu, Adakah Tengku Fuad Ahmad diberi kuasa untuk bertindak bagi pihak kerajaan Sabah berhubung permohonan kajian kehakiman SLS mengenai tuntutan hasil bersih 40%? Apakah status Tengku Fuad sekarang? Di manakah peguam besar Negeri pada hari penting 16 Mei? Mengapa tiada peguam dari pejabat peguam besar Negeri hadir bersama Tengku Fuad di mahkamah rayuan pada 16 Mei 2024?", ujarnya.

"Kenyataan terkini oleh peguam besar Sabah bahawa beliau telah menarik balik penghujahan Fuad mengenai Artikel 112C dan 112D sebagai "aspirasi" disebut sebagai "kawalan kerosakan". Namun, perlu dijelaskan sama ada peguam besar Negeri juga menarik balik hujah Fuad bahawa tiada kewajipan untuk membuat sebarang kajian semula selepas tahun 1974, dengan itu menjadikan "tahun-tahun yang hilang" (48 tahun) tidak boleh dituntut", jelas Yong.

"Adakah peguam besar Sabah akan mengetuai pasukan undang-undang Sabah mulai sekarang?", tambah beliau.

"Rakyat Sabah berhak mendapat penjelasan dan jawapan yang jelas. Kita tidak boleh melonjak dari 16 Mei ke 24 Mei seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku di antara tarikh-tarikh tersebut," tegas Datuk Yong.

Dalam masa yang sama, beliau mendesak agar satu penjelasan rasmi diberikan segera untuk memastikan ketelusan dan kejelasan berhubung isu penting ini.



Post a Comment

0 Comments