Utamakan Sabah M2H : Yong




Kota Kinabalu, Ahad, 9 Jun 2024 - Datuk Yong Teck Lee, bekas Ketua Menteri Sabah dan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) dalam kenyataannya mendesak kerajaan Sabah untuk mempertimbangkan cadangan beliau yang dibuat pada Ogos 2023 untuk memulakan program Sabah My Second Home (SM2H) bagi warganegara Malaysia yang bukan penduduk Sabah untuk melabur dalam hartanah di Sabah. 

Jelas beliau, Memandangkan M2H Sabah hanya terbuka kepada warganegara Malaysia lain dan bukan warga asing, program ini jatuh sepenuhnya di bawah bidang kuasa imigresen kerajaan Sabah. Tambahan pula, proses pemindahan dana dalam Malaysia (ke Sabah) untuk pembelian hartanah adalah mudah. Program sedemikian boleh dilaksanakan seawal 1 Januari 2024. Perlu ditekankan bahawa ini berbeza dengan program MM2H Sabah, yang bertujuan kepada bukan warganegara Malaysia. Ini adalah SM2H khas untuk warganegara Malaysia.

"Setelah pihak berkuasa Sabah membuktikan kecekapan mereka dalam mengendalikan SM2H dengan berkesan, Sabah boleh mempertimbangkan pelaksanaan program MM2H kemudian pada tahun ini. Pada masa ini, malah komuniti perniagaan Sabah sendiri tidak memahami sepenuhnya bagaimana operasi program MM2H. Ketika soalan-soalan diajukan di Dewan Undangan, jawapan yang memuaskan tidak diberikan" tambahnya.

Yong berharap, selepas menubuhkan program SabahM2H, Menteri Pelancongan Sabah akan mengiktiraf keberhasilannya dan mencari masa yang sesuai untuk berbincang dengan Kementerian Pelancongan Persekutuan untuk melanjutkan program MM2H.

Pelabur MM2H Mencari Keyakinan

"Dalam kes MM2H, pemohon adalah pelabur asing. Sebagai warganegara asing, mereka tentu ingin yakin bahawa pelaburan mereka akan diberi ganjaran dengan keistimewaan kediaman tetap. Namun, dengan pertukaran kritikan antara Menteri Sabah dan Menteri Persekutuan mengenai program MM2H, keyakinan pelabur telah terhakis" ujar beliau.

"Pelabur asing tidak bodoh. Terutamanya, pemohon untuk MM2H mengingat pengalaman pahit di Forest City Johor di mana mereka tertarik dengan janji-janji yang tidak jelas mengenai keistimewaan kediaman di Malaysia dan Singapura. Oleh itu, tanpa komitmen yang jelas dan tegas dari kedua-dua kerajaan Sabah dan persekutuan, tidak akan ada minat dalam MM2H di Sabah" tambah Yong.

Penghormatan Terhadap Autonomi Sabah

Jelasnya lagi, kerajaan persekutuan perlu menghormati autonomi Sabah dalam hal imigresen. Warga asing sedar bahawa mereka memerlukan permit imigresen persekutuan untuk masuk ke Malaysia, yang Sabah adalah sebahagian daripadanya.

"Peristiwa terakhir ketidakselarasan antara dasar Sabah dan kerajaan persekutuan adalah pertikaian mengenai perkhidmatan makan di kedai makan di Sabah menjelang akhir era Covid-19. Pada masa itu (pada Jun 2021), Majlis Keselamatan Negara persekutuan masih tidak membenarkan perkhidmatan makan di kedai kopi dan restoran, tetapi Sabah telah melanggar dasar persekutuan. Pihak berkuasa tempatan membenarkan kedai kopi dibuka untuk perkhidmatan makan. Tiada tindakan penguatkuasaan diambil oleh polis persekutuan dan jabatan kesihatan di Sabah" katanya.

Tambah beliau, Komuniti perniagaan dan Menteri Sabah perlu sedar bahawa MM2H bukanlah perkara mudah seperti perkhidmatan makan di kedai kopi. MM2H melibatkan pemegang pasport asing yang kita mahukan mereka melabur sekurang-kurangnya RM600,000.00 setiap orang di Sabah, membeli hartanah yang tidak boleh dibawa keluar dengan mudah.

"Saya menyeru kerajaan Sabah untuk segera mempertimbangkan cadangan untuk SABAH MY SECOND HOME, yang tidak memerlukan campur tangan persekutuan" akhiri beliau.

Post a Comment

0 Comments