Apakah rasional penubuhan JKDM di Sabah?: GRS

 

KOTA KINABALU: Penubuhan Jawatankuasa Kemajuan Desa Madani (JKDM) di Sabah yang dimulakan oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Persekutuan yang diterajui oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi menunjukkan sikap tidak mengendahkan peranan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di bawah naungan Kerajaan Sabah.

“Apakah rasional penubuhan JKDM? Adakah keperluan untuknya sedangkan kita sudah mempunyai JKKK di setiap kampung?” kata Ketua Penerangan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Datuk Joniston Bangkuai dalam kenyataan hari ini yang dipetik oleh Warta Oriental.

Beliau berkata, langkah seumpama itu adalah sama dengan menentang semangat konsep Madani yang diperkenalkan Kerajaan Persekutuan yang menekankan kepada peningkatan persefahaman, kerjasama dan perpaduan dalam kalangan rakyat.

“Zahid yang merupakan Presiden Umno perlu menjelaskan keputusan itu kepada rakyat Sabah yang menganggapnya keputusan strategi “pecah dan perintah” yang dilihat sebagai langkah memperkukuh Umno di Sabah.

“Setahu saya, tidak ada JKDM di Sarawak yang tiada Umno,” kata Joniston yang juga Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS).

Walaupun tiada pengumuman rasmi, beliau berkata, surat mengenai penubuhan JKDM di beberapa kawasan Dewan Undangan Negeri yang kononnya ditandatangani Zahid telah tular di media sosial.

Sumber: SBN

Post a Comment

0 Comments