Mahkamah benarkan Kerajaan Sabah campur tangan cabar Perintah Pemberian Khas 40 peratus

 

KOTA KINABALU: Mahkamah Rayuan di sini hari ini membenarkan permohonan Kerajaan Sabah untuk campur tangan dalam rayuan Peguam Negara Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi memberikan kebenaran kepada Persatuan Undang-undang Sabah (SLS) untuk mencabar Perintah Pemberian Khas Sabah 2022 yang dibuat di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimanapun SLS membantah mengatakan bahawa Kerajaan Sabah tidak sepatutnya mempunyai hak untuk didengar kerana rayuan itu hanya mengenai pelepasan.

Prosiding dijalankan di hadapan tiga orang Hakim Mahkamah Rayuan iaitu Datuk Ravinthran Al Paramaguru, Datuk Mohd Nazlan Mohd Gahzali dan Datuk Dr Choo Kah Sing.

Sementara itu, Penasihat Undang-undang Kerajaan Sabah, Tengku Datuk Ahmad Fuad dalam hujahnya berkata bahawa hak Kerajaan Sabah terhadap Kerajaan Persekutuan di bawah Perlembagaan Persekutuan akan terjejas secara negatif jika ia dikecualikan daripada pendengaran hari ini.

Peguam Negara Persekutuan tidak mengemukakan sebarang bantahan.

Secara khusus, Fuad berhujah bahawa hak untuk meminta semakan yang mungkin menyebabkan 40 peratus Pemberian Khas diperuntukkan di bawah Perkara 112D(4) adalah wajib dan Kerajaan Sabah boleh meminta dan Kerajaan Persekutuan mesti memberikan semakan semula bila-bila masa dan seperti yang dikehendaki oleh Kerajaan Sabah.

“Jika Kerajaan Persekutuan melanggar mana-mana obligasi perlembagaannya kepada Sabah di bawah sama ada Perkara 112C atau 112D (Peruntukan Pemberian Khas 40 peratus), maka Kerajaan Sabah boleh mendapatkan ganti rugi melalui mahkamah (peruntukan itu ‘berjustifikasi’),” katanya.

Namun, Peguam Negara Persekutuan berhujah bahawa 40 peratus peruntukan Pemberian Khas di bawah Perkara 112c dan 112D tidak terbuka kepada cabaran mahkamah kerana ia melibatkan pertimbangan kewangan dan politik yang tidak wajar.

Jelas Fuad lagi, jika Kerajaan Sabah tidak campur tangan hari ini, maka terdapat risiko bahawa haknya untuk mencabar Kerajaan Persekutuan berhubung peruntukan Geran Khas 40 peratus boleh dipadamkan tanpa didengari.

“Kerajaan Sabah ini di bawah pimpinan Datuk Seri Hajiji Noor adalah kerajaan pertama sejak 1969 yang mengadakan semakan Geran Khas di bawah Perkara 112D, menghasilkan Perintah 2022. Perintah 2022 secara khusus menyatakan bahawa Kerajaan Sabah terus meneruskan haknya untuk mendapatkan 40 peratus Pemberian Khas di bawah Perkara 112C, sementara dalam pada itu memperuntukkan jumlah RM125.6 juta, RM129.7 juta, RM133.8 juta, RM138.1 juta dan RM142.6 juta yang akan dibayar setiap tahun mulai 2022, masing-masing.

“Pemberian Khas 112C hanya boleh diperolehi atas persetujuan dan persetujuan kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan Sabah dan mesti mengambil kira (i) kedudukan kewangan Kerajaan Persekutuan; (ii) keperluan Sabah dan (iii) kecukupan pembiayaan perkhidmatan negeri (seperti jalan raya, air dan elektrik).

“Perbicaraan hari ini tidak ada kena mengena sama ada Sabah layak atau tidak mendapat Geran Khas 40 peratus. Walaupun SLS kalah, keputusan itu tidak akan berubah atau menjejaskan hak Sabah untuk Pemberian Khas 40 peratus.

“Persepsi orang ramai bahawa pendengaran hari ini adalah ‘do or die’ (buat atau mati) berhubung pemberian 40 peratus adalah salah. Bagaimanapun, Kerajaan Sabah terus giat mencari Pemberian Khas 40 peratus melalui prosedur perlembagaan yang ditetapkan dalam peruntukan 40 peratus Pemberian Khas Perlembagaan Persekutuan,” tegasnya.

Dalam pada itu, Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu dibanjiri dengan kehadiran beberapa pemimpin politik Sabah serta orang ramai yang hadir untuk turut sama menyaksikan detik bersejarah itu sejak awal pagi tadi.

Prosiding berjalan lancar bermula jam 10 pagi hingga 1. 30 petang tadi.

Sehubungan dengan itu, mahkamah telah menetapkan 24 Mei ini untuk pengurusan kes.

Sumber: SBN

Post a Comment

0 Comments