Jabatan Peguam Besar Sabah Perlu Rombakan Menyeluruh: Datuk Yong Teck Lee


KOTA KINABALU: Bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong Teck Lee (gambar) menggesa agar Jabatan Peguam Negeri (AGC) dirombak kerana cara pengendalian kes rayuan geran khas 40% Sabah dan isu-isu lain.

Beliau mendakwa berdasarkan tindakan-tindakan terkini, AGC Negeri tidak memberikan keyakinan awam mengenai bagaimana ia akan mengendalikan kes-kes perlembagaan yang sukar.

Beliau berkata dalam kes geran khas 40%, peguam yang dilantik oleh negeri, Tengku Datuk Fuad Ahmad, membuat campur tangan mengejut dalam rayuan Peguam Negara Persekutuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan Sabah Law Society (SLS) mencabar peruntukan Geran Khas Interim 40%.

Mahkamah sepatutnya memberikan keputusan mengenai permohonan tersebut pada 16 Mei, tetapi susulan campur tangan Tengku Fuad, ia terpaksa menangguhkan keputusannya sehingga 24 Mei.

Beliau berkata bahawa penjelasan yang diberikan oleh Peguam Besar Negeri, Datuk Nor Asiah Mohd Yusof, tidak jelas.

Nor Asiah, dalam satu kenyataan pada Ahad (19 Mei), berkata bahawa AGC negeri telah terlibat secara aktif dalam semua perkara (berkaitan dengan 40% hasil bersih) bersama dengan Kementerian Kewangan Sabah dan kerajaan Persekutuan.

Beliau juga berkata bahawa AGC negeri akan mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk membetulkan sebarang kenyataan yang menyimpang dari pendirian jelas dan rasmi Sabah mengenai perkara tersebut.

"Jadi, mengapa tiada seorang pun dari AGC Sabah hadir semasa Tengku Fuad membuat permohonan campur tangan bagi pihak negeri?" soal Yong.

Selain itu, Yong berkata Sabah juga menghadapi tiga isu perlembagaan lain (tuntutan Sulu, Akta Laut Wilayah 2012 dan isu Jawatankuasa Pembangunan Kampung Madani persekutuan), tetapi beliau tidak pasti sama ada AGC negeri mampu mengendalikannya dengan baik.

"Oleh itu, AGC negeri perlu dirombak," katanya.

Semasa hujah penutup Tengku Fuad dalam kes Mahkamah Rayuan pada Khamis mengenai kebenaran yang diberikan kepada SLS, peguam tersebut menggambarkan hak-hak perlembagaan sebagai "aspirasi."

Pemimpin-pemimpin tertinggi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) kemudian bertemu Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, yang seterusnya meyakinkan orang ramai bahawa tidak ada kegagalan oleh negeri dalam mempertahankan hak-hak negeri.

Pemimpin-pemimpin kerajaan dan pembangkang terus memberikan tekanan kepada kerajaan negeri GRS untuk bertindak terhadap mereka yang dilihat gagal mempertahankan hak-hak negeri.

Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Chin Su Phin, sebaliknya berkata sebagai penasihat undang-undang tertinggi kepada kerajaan Sabah, Nor Asiah mesti dan sepatutnya mengambil alih urusan penting tersebut.

Beliau berkata bahawa Nor Asiah tidak seharusnya menyerahkan tugas tersebut kepada peguam yang dilantik yang mungkin tidak diberikan arahan yang betul mengenai pendirian dan kedudukan rasmi kerajaan negeri.

Sumber: Daily Express

Post a Comment

0 Comments