Yong: ultimatum DAP mengesahkan pindaan adalah perangkap


Yong: DAP ultimatum mengesahkan pindaan adalah perangkap

Kota Kinabalu, Isnin, 8 April 2019

Ultimatum dari DAP sama ada Sabah dan Sarawak menyokong rang undang-undang Pindaan 2019 atau sebaliknya ia akan menjadi "penghujung jawatankuasa MA63" mengesahkan pandangan Ahli Parlimen Kerajaan Sarawak bahawa pindaan yang dicadangkan kepada Perkara 1 (2) Perlembagaan adalah perangkap.

Pindaan itu membongkar Sabah dan Sarawak bersama-sama sebagai sub-seksyen (b) dalam Perkara 1 (2) perlembagaan dalam kategori Negeri-negeri Malaysia, iaitu:

Perlembagaan Persekutuan adalah dipinda dalam Perkara 1 dengan menggantikan Fasal (2) Fasal berikut:

"(2) Negeri Persekutuan hendaklah

(a) Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Selangor dan Trengganu; dan

(b) Sabah dan Sarawak.

Bagaimanakah pindaan di atas bersamaan dengan status Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu? Sebaliknya, ia menegaskan semula Sabah dan Sarawak sebagai satu lagi negeri bersamaan dengan mana-mana negeri lain di Tanah Melayu.

Selanjutnya, ingatlah bahawa rang undang-undang Pindaan 2019 tidak menyentuh Artikel 160 Perlembagaan yang mentakrifkan "" Persekutuan "ertinya Persekutuan yang ditubuhkan di bawah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957" ". Ini bermakna bil 2019 menguatkan MA57 dan penghinaan MA63. MA57 adalah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu. MA63 adalah Perjanjian Persekutuan Malaysia.

Sekiranya Sabah dan Sarawak menyokong bil 2019, maka ia bermakna pemimpin Sabah dan Sarawak telah meninggalkan MA63 memihak kepada MA57. Tetapi jika Sabah dan Sarawak menolak bil 2019, maka Kerajaan Persekutuan akan menamatkan jawatankuasa MA63. Inilah ultimatum yang diberikan kepada kita oleh DAP.

Ini adalah pilihan tiada kemenangan untuk Sabah dan Sarawak. Saya mengucapkan tahniah kepada wakil-wakil parti, Malaya, DAP, untuk strok tuan untuk membunuh perjuangan Sabah dan Sarawak untuk mematuhi Perjanjian Malaysia 1963.

Ahli Parlimen DAP untuk Kota Kinabalu, Chan Foong Hin, telah mendedahkan warna sebenar DAP partinya dengan menegaskan bahawa Sabah dan Sarawak menerima bil 2019 yang beracun. Orang tidak lupa apa yang dikatakan Chan secara kategori dalam forum 2012 bahawa "Mata 2O tidak sah". Satu lagi video mengenai Deklarasi Kuching (pada masa itu Pakatan Rakyat) pada 16 September 2012 juga menyatakan bahawa "Sabah dan Sarawak adalah rakan kongsi yang sama", yang menyatakan bahawa Sabah dan Sarawak tidak sama dengan Tanah Melayu. Bukti-bukti trik kotor DAP ini masih terdapat di media sosial. Saya percaya Chan bijak. Tetapi saya tidak pasti jika dia sedar bahawa dia telah berubah menjadi boneka.

Dengan cara ini, jika ada sebarang keraguan mengenai maksud pindaan pindaan 2019, maka bacalah HURAIAN HURAIAN:

"Pindaan ini dibuat selaras dengan semangat Perjanjian Malaysia yang dibuat pada tahun 1963. Ia memenuhi aspirasi Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak, dan semua rakyat Sabah dan Sarawak. Pindaan ini tidak, dengan apa cara, mengubah fungsi Kerajaan Persekutuan dan Negeri di bawah konsep federalisme. "

Dalam erti kata lain, pindaan 2019 ini tidak berubah. Sesiapa yang mengesahkan rang undang-undang 2019 ini mengukuhkan MA57 (Malaya).

Pembunuh dalam rang undang-undang itu didedahkan dalam ayat yang terdahulu, bahawa pindaan ini memenuhi Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak, dan semua rakyat Sabah dan Sarawak. "Sudah jelas bahawa pernyataan ini dirancang untuk membunuh sebarang usaha selanjutnya untuk memastikan pematuhan penuh dengan MA63. Kerana, seperti kenyataan, aspirasi dan harapan semua rakyat Sabah dan Sarawak telah dipenuhi. Oleh itu, tidak perlu sebarang usaha lain, mengikut penjelasan dalam rang undang-undang ini.

Datuk Yong Teck Lee
Presiden SAPP

https://www.facebook.com/509939229386675/posts/810524875994774/

Post a Comment

0 Comments