STAR BUAT LAPORAN POLIS BERHUBUNG POSTING FITNAH DI FB

Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) membuat laporan polis hari ini terhadap pemegang akaun Facebook berhubung satu kenyataan yang dianggap berniat jahat terhadap presiden parti, Datuk Dr Jeffrey Kitingan (DDJK).

Timbalan presiden STAR, Jalumin Bayogoh berkata, dia melihat status Fb di bawah Negara Borneo Utara, semalam yang menunjukkan foto DDJK Ahli Parlimen Keningau.

Tajuk dalam bahasa Melayu bermaksud: "Suluk pendatang tanpa izin di Sabah mesti dibasmi; mereka akan merampas Sabah dari Kadazandusun. Sabah adalah milik Kadazandusun. Sekiranya STAR memerintah Sabah, saya akan memastikan Suluk akan dihapuskan serta-merta dan Sabah adalah rantau Katolik Kristian, bukan Islam, kata Jeffrey Kitingan, pengerusi STAR. "

Jalumin berkata: "Kenyataan ini berniat jahat dan fitnah kerana DDJK tidak pernah mengeluarkan kenyataan sedemikian Rupa..




"Malah, melalui pemerhatian saya terhadap akaun FB itu sebelumnya,  pentadbir halaman menerbitkan kenyataan fitnah."


Malah, Jalumin berkata sebelum ini Timbalan Menteri Dalam Negeri Azis Jamman telah menjadi mangsa fitnah oleh pentadbir halaman Yang Sama baru-baru ini.

Status lain halaman yang dikaitkan telah disebutkan termasuk bekas ketua menteri Musa Aman, Ketua Menteri Shafie Apdal, penganalisis politik dan aktivis hak Sabah yang lain.

Jalumin berkata, hampir semua pemimpin yang dimuatkan oleh pentadbir itu adalah bertujuan untuk menghasut kebencian terhadap rakyat Suluk, yang digambarkan sebagai pendatang tanpa izin untuk menuntut Sabah sebagai mereka sendiri.


Pada masa yang sama,, admin dengan sengaja  mengatakan seolah-olah DDJK bercakap bahawa Sabah adalah milik orang Kadazandusun dan ia harus menjadi sebuah negara Katolik.

"Saya mengesyaki admin page tersebut cuba melancarkan hasutan jahat di kalangan rakyat di Sabah.

"Halaman ini mempunyai lebih daripada 15,000 pengikut dan ramai pengikut mereka hanya berkongsi siaran ke platform media sosial lain seperti WhatsApp.

"Saya juga perhatikan bahawa orang-orang di belakang halaman adalah terkini mengenai hal ehwal politik semasa.

"Mereka hanya menyesatkan orang atau membuat sebarang kenyataan yang mencemarkan dan menyifatkannya kepada ahli politik," kata Jalumin.

Beliau berkata laporan polis itu dibuat kerana STAR bimbang dengan ancaman yang dibuat terhadap keselamatan DDJK dan keluarganya akibat kenyataan palsu itu oleh "Negara Borneo Utara".

"Saya yakin polis dapat membantu menyelesaikan masalah ini dan mengesan pemilik halaman ini dan membawanya ke muka pengadilan," katanya.

Jalumin diiringi oleh sekumpulan pemimpin dan penyokong STAR di balai polis di sini hari ini.

Post a Comment

0 Comments