PEMUDA SAPP ANJUR PETISYEN MINTA 5000 Muka Surat RCIIIS Di dedahkan



KOTA KINABALU, 19 April, 2019: Pergerakan Pemuda Parti Maju Sabah (SAPP) akan menganjurkan kempen tandatangan untuk menuntut kerajaan sekarang untuk segera mengemukakan 5,000 kertas yang didakwa hilang daripada Laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai Pendatang Asing Tanpa Izin di Sabah.

Kempen petisyen itu diketuai oleh Ketua Pergerakan Pemuda SAPP Jamain bin Sarudin dan kandungannya adalah seperti berikut: -
"Kami, sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, menyeru agar kerajaan telus keatas hasil siasatan Suruhanjaya siasatan Diraja.

Pada 2014, Lim Kit Siang mendakwa terdapat 5,000 muka surat yang hilang daripada laporan RCI yang dibentangkan di Kota Kinabalu oleh Tan Sri Dato 'Sri Ali bin Hamsa, Ketua Setiausaha Kerajaan Malaysia pada 3 Disember 2013.

Kerajaan Pakatan Harapan wajib untuk mendedahkan laporan mengenai penyiasatan pendatang tanpa izin di Sabah. Kami menyuarakan kebimbangan bahawa terdapat beberapa perkara yang tersembunyi oleh kerajaan terdahulu daripada pengetahuan rakyat.

Apabila Lim Kit Siang dan pemimpin Pakatan Harapan berada dalam pembangkang, mereka telah menuntut pendedahan segera 5,000 halaman yang hilang ini oleh kerajaan sebelumnya.

Lim juga mendakwa bahawa muka surat yang hilang itu mengandungi nota bukti, akuan berkanun, exhibit yang dikemukakan semasa prosiding siasatan.

Dia juga menunjukkan kekecewaannya seperti yang dipetik:
"Ini adalah pengesahan kekecewaan, kekecewaan dan kekecewaan yang mendalam dan meluas oleh rakyat Kota Kinabalu dan Sabah berhubung Laporan RCIIIS, yang menjadi kekecewaan besar selepas harapan dan jangkaan yang tinggi terhadap rakyat yang akhirnya, akan ada penyelesaian masalah pendatang tanpa izin yang telah mengubah demografi politik di Sabah serta keadaan sosial, ekonomi dan keselamatan serta landskap rakyat Sabah".

Sekarang hampir setahun sejak mengambil alih kerajaan ( pada 9 Mei 2018 ) oleh Pakatan Harapan, kita masih belum melihat apa-apa perbezaan dan perkembangan.

Oleh itu, kami menuntut Pakatan Harapan dengan semua kuasa mereka dalam kerajaan dan mempunyai akses kepada semua dokumen kerajaan untuk mendedahkan apa yang dikatakan halaman yang hilang dari laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai Pendatang Asing Tanpa Izin di Sabah.

Kegagalan untuk mendedahkan laporan ini akan menunjukkan bahawa pemimpin Pakatan Harapan tidak telus, tidak konsisten dan berbohong kepada rakyat ".

Oleh itu, Pergerakan Pemuda SAPP dengan kerjasama NGO tempatan yang lain menyasarkan 10,000 tandatangan yang akan diserahkan kepada kerajaan pada masa yang sesuai.


Jamain Sarudin
Ketua Pergerakan Pemuda SAPP


Press Statement

KOTA KINABALU, April 19, 2019: Sabah Progressive Party (SAPP) Youth Movement will be organising a signature campaign to demand the present government to immediately release the 5,000 missing papers from the Royal Commission of Inquiry (RCI) Report on Illegal Immigrants of Sabah.

The petition campaign shall be headed by SAPP Youth Leader Jamain bin Sarudin and the contents are as follows:-
“We, as concerned Malaysians call upon the government to be transparent on the findings of the Commission of Inquiry. In 2014, Lim Kit Siang had claimed  that there were 5,000 pages that disappeared from the RCI report released in Kota Kinabalu by Tan Sri Dato' Sri Ali bin Hamsa, Chief Secretary to the Government of Malaysia on 3rd December 2013.

The Pakatan Harapan Government is obliged to disclose reports on the investigation of illegal immigrants in Sabah.

We express fears that there are certain things hidden by the previous government from the people's knowledge.

When Lim Kit Siang and Pakatan Harapan leaders were in the opposition, they had demanded the immediate release of these missing 5,000 pages by the previous government.


Lim had also claimed that these missing pages contained notes of evidences, statutory declarations, exhibits submitted during the inquiry proceedings.

He also showed his disappointment as quoted:
"This is confirmation of the deep and widespread disbelief, dismay and disquiet by the people of Kota Kinabalu and Sabah over the RCIIIS Report, which has been such a great letdown after the high hopes and expectations of the people that finally, there would be a solution to the four-decades-old problem of illegal immigrants which has changed the political demography in Sabah as well as the social, economic and security circumstances and landscape for Sabahans".

It is now almost a year since taking over the government (on 9th May 2018) by Pakatan Harapan, we have yet to see anything forthcoming.

As such, we demand the Pakatan Harapan with all their powers in government and having access to all government documents to reveal what was allegedly the missing pages of the Royal Commission of Inquiry report on Illegal Immigrants of Sabah.

The failure to disclose this report will show that Pakatan Harapan leaders are not transparent, inconsistent and lying to the people”.

Therefore, the SAPP Youth Movement in collaboration with other local NGOs target 10,000 signatures to be handed to the government at the appropriate time.


By Jamain Sarudin
SAPP Youth Leader


Post a Comment

0 Comments